Meer volgens doelen werken

Ik heb de afgelopen jaren niet écht hele concrete doelen opgesteld. Ja, hoog over zitten ze in mijn hoofd, maar super concreet zijn ze niet. Denk bijvoorbeeld aan financiële rust, meer passief (achtig) inkomen, minder hypotheekschuld, minder spullen (kopen) en/of minder betaalverplichtingen. Het is daarom tijd om een aantal doelen op te stellen om die af te tikken. Ik ben ervan overtuigd (geraakt) dat het relatief simpele en kleine doelen moeten zijn. Dan zijn ze ook haalbaar en dat werkt vervolgens weer motiverend. Het aftikken van deze kleine doelen dragen uiteindelijk bij aan de (minder concrete) doelen in mijn hoofd.

Het plan is om het lijstje gewoon af te lopen en ze één voor één af te werken. Allemaal tegelijkertijd een klein beetje gaat voor mij niet snel genoeg en is daarom niet motiverend. 

_________________________________

Doel 1: met één volle auto spullen naar de kringloop rijden

Zelf wordt ik een beetje onrustig van rommel in huis. Wanneer je een la opentrekt en je krijgt deze niet gelijk soepel dicht omdat er allemaal spullen voorliggen, is het weer eens tijd om dingen weg te gooien. Van het één komt het ander en voor je het weet maak je een grote schoonmaak en verlaat een deel het huis. In het verleden heb ik een cyclus als deze doorgemaakt, maar ik wil onderzoeken hoe ik ervoor kan zorgen dat het huis niet opnieuw (voor mijn gevoel) vol raakt. 

Ik merk dat ik geïnspireerd ben geraakt door de gedachten van minimalisme en ben begonnen met het luisteren van podcasts en het lezen van boeken. Hoe zich dit ontwikkeld is nog te vroeg om serieus iets over te kunnen zeggen. Ik denk al wel te weten dat het voor mij niet betekent dat je twee lepels hebt (je gebruikt er één en de ander zit in de vaatwasser), maar dat ik het wel belangrijk vindt dat spullen een toevoeging aan je leven moeten zijn. Ik lees momenteel het boek: meer door minder van Joshua Becker en vindt zijn definitie tot nu toe heel tof:


'' Het doelbewust aandacht schenken aan de dingen waaraan je de meeste waarde hecht en het verwijderen van alles wat ons daarvan afleidt''.

Voor nu betekent het dat ik kritisch door onze eigen spullen aan het gaan ben (hoezo hebben wij 3 flesopeners, 7 paar verjaardas vlaggenlijnen en 5 grote schalen die wij nooit gebruiken in de zolderkast?) en één volle auto aan spullen wil wegdoen.

_________________________________

Doel 2: mijn totale reserveringsruimte (en jaarruimte 2024) in mijn pensioenbeleggingsrekening in 2024 volledig inleggen.

Samen met de nog openstaande ruimte vanuit 2023 heb ik uitgerekend dat ik €14.300 mag inleggen. Enige tijd geleden heb ik een maandelijkse incasso ingesteld van €500 per maand. Daarnaast heb ik wat geld vanuit mijn beleggingsrekening (box 3) gehaald en ingelegd in deze rekening. Op het moment van schrijven staat er nog een rest bedrag van ongeveer €2700 open (ik rond de bedragen af naar beneden); rekening houdend met een maandelijkse inleg van €500 t/m december 2024. 

Omdat het geld nog een hele lange tijd vast staat zou ik het resterende bedrag lumpsum kunnen inleggen; de timing zal op het totale rendement niks uitmaken. Maar dit voelt niet helemaal fijn. Daarom ga ik het in twee of drie keer inleggen. Ik zou dus eind september of oktober dit doel kunnen behalen.

In totaal heb ik dan in 2024 €14.300 ingelegd, waarvan de verwachting is dat ik 37% ga terugkrijgen in 2025. Dit geld ga ik vervolgens weer gebruiken om te investeren. 

Mijn vrouw heeft inmiddels ook een kleine jaarruimte. Rekening houdend met de reserveringsruimte vanaf 2023 is het totale bedrag ongeveer €2000. Dit is inmiddels volledig ingelegd. Daarnaast leggen wij maandelijks €100 in op haar rekening. Het is nog even de vraag of wij dit op deze manier blijven doen, of de jaarlijkse ruimte in één keer gaan inleggen (het is nu ongeveer €1000 per jaar).

_________________________________

Doel 3: €6500 extra aflossen op onze hypotheek

Onze hypotheek bestaat uit 3 delen. Het kleinste deel bestaat nog uit ongeveer bovenstaand bedrag en dat zou ik heel graag willen aflossen. Het stort mij namelijk een beetje. Dit deel is ontstaan omdat wij in 2021 een beleggingspand hebben aangekocht. Toentertijd hadden wij ook een dakkapel besteld (lekkere timing), vandaar dat wij ons eigen gespaarde geld 'moesten' gebruiken voor de aankoop van dit pand. Omdat ons huis toch opnieuw getaxeerd werd (wij hebben een stukje overwaarde opgenomen) was het heel logisch (en nodig) dat wij het dakkapel ook vanuit de overwaarde zouden betalen. Toen een prima oplossing; nu wil ik er weer vanaf. Eigenlijk wil ik er al heel lang vanaf. Maar het is dus niet rationeel om te doen. Toch interesseert mij dit niet meer en heb ik er nu dus echt een klein concreet doel van gemaakt. Ik los al enige maanden €100 extra af per maand op dit lening deel en dit wordt dus nu lekker versneld. Extra motiverend is het dat met het behalen van dit doel onze totale woningschuld onder de 2 ton zal zijn. Peildatum WOZ 2023 is €436.000 euro. Dan zouden wij een LTV van ongeveer 45% hebben. 

_________________________________

Doel 4: in totaal €25.000 belegd vermogen hebben staan bij Meesman (box 3)

Als laatst wil ik bovenstaand kleiner doel behalen. Natuurlijk draagt dit bij aan een grote doel (namelijk een flexibel vermogen in box 3). Ik wil met dit geld bepaalde risico's af te dekken. Mogelijk kunnen in de toekomst daardoor ook bepaalde verzekeringen opgezegd worden (denk bijvoorbeeld aan een uitvaartverzekering). 

In de tussentijd leg ik wel maandelijks €250 in. 

 _________________________________

Zo, dat is mijn lijstje van concrete doelen. Deze dragen allemaal bij aan grote doelen, maar dat laat ik voor een toekomstig blog. Ik houd jullie op de hoogte wanneer er een doel behaald is!

Hebben jullie ook kleine concrete doelen?



Bron: dyllifedesign


Reacties

  1. Mooie doelen! Ik ben nog steeds aan het twijfelen of we moeten gaan inloggen in een pensioenrekening. Rationeel snap ik de voordelen, maar omdat het geld vast staat, vind ik het nog wat 'eng'. Ik ben, net als jij, met al mijn beleggingen overgestapt naar Meesman. 1 partij, 1 keer per week een update, dat geeft rust. Mijn eerste doel is om 100K in vrij opneembaar vermogen (buffer van 20K, deze is al gevuld) en de rest in beleggingen te hebben. Mijn tweede doel is 100K in beleggingen te hebben. Op een of andere manier voelt het dan pas goed om aan pensioenbelegging te gaan doen...

    Ik blijf je blog volgen, goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, Bedankt!

    Dat klinkt ook als een goed plan. Vrij opneembaar vermogen is inderdaad heel fijn en voelt echt als een lekkere stok achter de deur.
    Voor mij werkt het juist heel lekker dat geld vast staat. Want dan is het een soort bescherming tegen mijzelf en is het gewoon duidelijk dat ik er verder niks meer mee kan.

    Ben je niet bang dat wanneer je eindelijk zover bent om te pensioenbeleggen je al heel wat reserveringsjaren verder bent?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedoel je dat ik dan wat jaren reserveringsruimte mis heb gelopen? Daar ben ik niet echt bang voor, ik denk niet dat ik al die jaren van reserveringsruimte ook kan gebruiken :-). Zeker niet sinds dat de opgerekt is recentelijk.

      De 100K komt ook omdat ik dat als doel heb gesteld, en gevoelsmatig voelt het niet alsof ik gehaald heb ik als ik het vast zet. En het schijnt dat het vliegwel past echt gaat draaien bij de 100K toch? ;-)

      Verwijderen
    2. Ja zeker! Nou, mooi doel toch. Iets om naartoe te werken!

      Verwijderen

Een reactie posten