Maximaal Pensioenbeleggen

Sinds de jaarruimte flink is verruimd mag ik ook significant meer inleggen. Voor de wijziging in de wet bedroeg mijn jaarruimte rond de €500; dit legde ik netjes elk jaar in en verder keek ik er nooit meer naar....het geld staat toch vast in saaie indexfondsen.. Heden is deze maximale inleg dus opgelopen tot een bedrag rond de €7000 per jaar. De voordelen die pensioenbeleggen opleveren vind ik interessant genoeg om hier voor te kiezen, vooral omdat ik sinds vorig jaar vermogensbelasting moet betalen...😕. Ondanks dat het dit jaar maar €250 euro bedroeg, is het startschot gegeven en ben ik gaan nadenken om ook wat belastingvriendelijker vermogen op te bouwen. De laatste maanden heb ik daarom flink ingelegd op mijn pensioenbeleggingsrekening en rest mij nog z'n €5000 om het restant van vorig jaar in te halen. 


Bron: Brand New Day

Minder beleggen in box 3

Doordat ik een beleggingspand bezit waar de WOZ-waarde van de woning flink hoger ligt dan de openstaande schuld (LTV 40%), word ik aardig aangeslagen in box 3. Ik wil daarom mijn belastingdruk wat verminderen door wat minder in te leggen in box 3, ook om alle aankomende veranderingen even rustig af te wachten. Automatisch inleggen bij Meesman doe ik trouwens gewoon nog, maar verder eigenlijk niks. Soms wat saai, maar over het algemeen heerlijk rustig.

De focus zal de aankomende tijd dus komen te liggen op het maximaal inleggen op de pensioenbeleggingsrekening, zowel die van mij als die van mijn echtgenote. Daarnaast toch ook weer het extra aflossen van onze eigen woning hypotheek. Beide hebben namelijk de focus op box 1 en laatstgenoemde heeft natuurlijk het psychologische effect van lagere maandlasten. Dit motiveert mij nog steeds enorm. Ik heb trouwens een nieuwe term geleerd: hypotheekluw, waarbij je dus niet als een maniak zo snel mogelijk je hypotheek aflost volgens het FIRE principe, want dat is natuurlijk echt super dom met 1,35% rente 💩. Hypotheekluw is een compromis waarbij je alsnog lage maandlasten creëert en toch genoeg ruimte overlaat om andere (meer risicovolle) investeringen te doen. Ik heb dit in ieder geval vrij vertaald in het aflossen van 2 hypotheekdelen, zodat de orde weer hersteld wordt vóór de aankoop van ons beleggingspand (toen hadden wij maar één deel). Wij zijn hypotheekluw wanneer deze in een aantal jaar versneld aflost zijn. Vervolgens betalen wij netto dan maar z'n €550 per maand en kan ik de tijd de rest laten doen voor het overige deel.

Nou, dit bevalt mij dus wel. Twee concrete doelen en de rest gaat gewoon automatisch door. 

Beleggen jullie alles in box 3? 





Reacties

  1. Ik ga eind dit jaar er ook eens goed voor zitten om te kijken of ik niet box3 beleggingen ga verkopen en extra in BND pensioen stop ivm vermogenbelasting. Ik stel het uit tot december omdat er dan hopelijk meer duidelijk is rondom box3 belasting. Ik ben gestopt met automatisch inleggen bij BND toen ik door een andere werkgever opeens meer pensioen ging sparen in een pensioen fonds. Dat je lang niet bij het geld kan zonder boete vind ik soms toch wel lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet inderdaad heel bewust inleggen. Ik ervaar het, gek genoeg, juist als prettig dat het geld ´vast´ staat. Dan is het gewoon 100% zeker wat het voor bestemd is en kan ik deze niet halverwege wijzigen haha. Daar ben ik namelijk nogal goed in.

      Verwijderen

Een reactie posten