Een nieuw begin

Personal Finance is een interessant onderwerp. In grote lijnen komen wensen en doelen van gelijkgestemde overeen, maar de weg daarnaartoe kan verschillend zijn. Keuzes worden gemaakt binnen je eigen mogelijkheden en binnen hetgeen je zelf belangrijk vindt in het leven. 

De afgelopen jaren heb ik heel wat geëxperimenteerd om mijn ideale personal finance plan te vinden. Tijdens het beleggen in aandelen heb ik met enige regelmaat wat leergeld betaald of ben ik van tactiek gewijzigd. Investeren in vastgoed is niet altijd makkelijk en wordt met enige regelmaat flink gereguleerd door de politiek. Ik heb vaak gedacht dat ik ermee zou stoppen en het appartement zou verkopen indien de huidige huurder het pand zou verlaten. 

De belangrijkste les die ik geleerd heb is dat je vooral moet doen wat voor jou goed voelt en waardoor je goed slaapt. Het maakt (mij) niet altijd uit of je daarmee het hoogst haalbare beleggingsresultaat behaalt. 

Het actief selecteren van (renderende) individuele aandelen vindt ik echt zo complex als men zegt. Je hebt veel kennis over het bedrijf nodig in combinatie van kennis van verschillende waarderingsmethodes. Maar, waar let je nu echt op? Wat maakt een goede belegging? Gaat het om de MOAT? Of juist om de ROIC? Of een combinatie hiervan? Hoe doet het management het? Gaat het om dividendgroei? En kan je dan beter wat stabielere bedrijven selecteren of niet? En is dit de gouden combinatie die er uiteindelijk voor gaat zorgen dat het de tijdsinvestering waard is ten opzichte van passief ETF beleggen? Ik vraag het mijzelf vaak af.

Deze (zelfbepaalde) kennis dien je vervolgens toe te kunnen passen in de (complexe) praktijk die de beurs heet waarbij je het ook nog beter moet zien of timen dan de rest en je moet het vermogen hebben om niet te handelen tijdens moeilijke momenten. Om de kans op succes te vergroten moet je objectief kunnen blijven zodat je je niet laat meeslepen in de verschillende hypes en psychologische biassen. Ik heb ze mogelijk allemaal doorlopen en heb in mijn eerste vijf jaar regelmatig een verkeerde beslissing gemaakt. Zelfreflectie lijkt essentieel zodat je leert van je fouten om het in de toekomst beter te doen. Maar is dit het eigenlijk allemaal wel waard? De kans dat al deze variabelen structureel jaar in jaar uit de goede kant op vallen is bijzonder klein. Niet voor niks verslaat de grote meerderheid van alle (professionele) beleggers de markt niet. Tja.. wat is dan de markt? Dat is afhankelijk met welke benchmark je een vergelijking trekt. Kies je bijvoorbeeld om jouw portfolio te vergelijken met de S&P500 of de MSCI wereld index? 

Het totaal blijft dus een subjectief gegeven, is afhankelijk van zelfgekozen factoren en sterk afhankelijk van de persoon. En dan vind ik het gek dat ik constant twijfel als ik weer iets nieuws leer?

Toegegeven, het selecteren van eigen aandelen is leuk en kan spannend zijn. Er zit een persoonlijke leercurve in en je kan je eigen filosofie laten spreken. Er bestaat een kans dat je een bepaalde periode een betere rendementen maakt dan de gemiddelde of je een lucky shot tegenkomt en (flink) winst maakt. Wie wil dit nu niet? In de periode 2020 t/m 2021 heb ik (net als iedereen waarschijnlijk) een mooi resultaat behaald zonder dat ik écht bewust was van bijvoorbeeld het genomen risico en mijn manier van reageren tijdens een mindere periode; de psychologie van beleggen, zeg maar. Ondanks dit mooie resultaat heb ik in 2021 en 2022 geleerd dat ik helemaal niet zo goed kan beleggen als ik zelf ben gaan geloven in de jaren daarvoor. Er zijn tal van (psychologische) valkuilen waar ik niet goed mee om kan gaan of andere variabelen geweest waardoor ik constant twijfelde aan mijn keuzes. 

Na een aantal jaar van-alles-en-nog-wat proberen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik voornamelijk terug moet naar het begin: voornamelijk passief beleggen in indexfondsen (waar je niet aan kan komen)Over deze strategie hoef ik namelijk niet over te twijfelen omdat het fonds een brede (wereld) index volgt tegen lage kosten en het risico automatisch afbouwt. Omdat ik nogal wispelturig kan zijn en mijzelf soms laat leiden door emotie, verwacht ik dat ik het best kan beleggen op een geblokkeerde pensioenrekening. Hier kan ik niet zomaar aankomen en kan ik de tijd echt zijn werk doen. Daarnaast vind ik de fiscale voordelen interessant. Dit is ook één van de redenen waarom ik kies om maximaal in te leggen in mijn pensioenbeleggen (box 1) in plaats van maximaal te beleggen in box 3. 

Omdat ik al super passief wereldwijd beleg op mijn pensioenrekening, voelt het niet super logisch om dit op precies dezelfde manier (in nagenoeg dezelfde fondsen) ook in box 3 te doen. Ik vind het, ondanks bovenstaande, wel belangrijk om óók te beleggen in box 3. Daar zit toch meer flexibiliteit. Echter weet ik inmiddels van mijzelf dat ik een inkomen belegger ben. De strategie van deze beleggingsrekening is daarom voornamelijk gericht op het ontvangen van dividend. 

Een andere belegging die ik heb ik box 3 is fysiek vastgoed, wat zowel direct als indirect rendement oplevert. 
_________________________________

In de afgelopen maanden ben ik zeer inactief geweest op deze blog. Met twee kleine kinderen heb ik voor mijzelf weinig tijd vrij gemaakt en was ik blij dat ik soms nog even een uurtje voor mijzelf had. Ik koos er niet voor om toen achter de computer te kruipen. Nu lijkt er weer wat meer tijd te ontstaan, vandaar dat ik het 'bloggen' graag weer wat meer zou willen oppakken, maar wel in een nieuw jasje en zonder advertenties. Wel iets meer anoniem en met een frisse start. Vandaar dat ik alle oude blogpost op inactief heb gezet; deze voelde eigenlijk niet heel fijn meer. Ik ga nog even kijken welke ik eventueel kan herplaatsen, omdat ik het nog eens ben met de inhoud.

Personal finance is voor mij dus geen statisch plan dat ik één keer bepaal en daarna nooit meer naar omkijk. Integendeel; het is juist een dynamisch geheel waar ruimte is om nieuwe opgedane kennis toe te passen tijdens verschillende fases van je leven. Er is in principe geen goed of fout en je moet vooral doen wat bij jou past. Wat een ander doet hoeft voor jou niet de beste keus te zijn. Mijn eigen ervaring leert mij dat je hier zelf achter moet zien te komen, door het soms ook maar gewoon te doen. Je kan er nog zoveel over lezen, maar de manier waarop jijzelf op situaties reageert (en hoe je daarbij voelt) is super persoonlijk.

Hopelijk zijn jullie mij nog niet helemaal vergeten en lezen jullie weer mee.

💪 Wouter



Reacties