Mijn activiteiten de afgelopen 2 maanden

Ik ben er nog. Minder actief, maar nog steeds uitvoerend. Zoals ik al schreef in mijn vorige post gaan wij het in 2023 nét even anders doen. Door de goede januari en februari maand op de beurs, heb ik een aantal van deze nieuwe acties inmiddels doorgevoerd.

Een aantal verkopen vanuit DEGIRO portfolio

In de afgelopen twee maanden heb ik de volgende posities met een gerealiseerde winst gesloten: 

Apple                                  

 

€82,94

ASML 

 

€118,36

Microsoft

 

€63,15

Taiwan Semiconductor

 

€14,23

Vangaurd All World High Dividend Yield (VHYL)

 

€180,98

Vangaurd All World (VWRL)

 

€167,48

Ik heb hier en daar wat winst genomen om enerzijds mijn CORE positie over te sluiten naar Meesman en anderzijds mijn risico af te bouwen omdat ik al sinds begin 2021 een ongerealiseerde verlies (met uitzondering van de maand augustus 2022) van een aantal procenten heb. Dit verlies is voornamelijk te danken aan mijn beleggingsgedrag en de manier waarop ik (emotionele) beslissingen neem. Een bekende psychologische valkuil en een waar ik in de toekomst anders mee om wil gaan. 

Om het risico te verminderen en het verlies (deels) te compenseren heb ik op 'winstgevende' positie dus nu ook een keer 'winst' genomen en deze gesloten. Het vrijgekomen geld heb ik vervolgens in VWRL gestoken en deze uiteindelijk ook verkocht toen deze boven mijn gemiddelde aankoop koers (GAK) van €99,50 kwam. 

Voor nu resten er nog drie individuele posities in mijn portfolio:

  1. Alphabet (30,49%) met een GAK van €102
  2. Amazon (21,45%) met een GAK van €105
  3. Disney (22,40%) met een GAK van €126

Dit lijkt relatief veel, maar is minder dan €3000 per individuele positie. Toch ben ik van plan om deze alle drie te verkopen omdat deze niet meer aan mijn aangescherpte satellieten eisen voldoen. Het is dus wachten tot deze boven de GAK komt en dan neem ik afscheid.

Ik heb dan geen individuele posities meer. In principe ben ik van plan om dit jaar enkel ETF's te kopen bij Meesman. Een groot deel van het vrijgekomen geld zal zich dan ook gefaseerd verplaatsen. Satellieten posities (om te beginnen maximaal 5) zal ik alleen nog maar kopen bij flinke correcties, zoals bijvoorbeeld recentelijk gebeurd is in de technologie sector. 

Zie ook de aandelen pagina.

_______________________________________________

Hiermee bouw ik een deel risico af. Dit is een groot aandachtspunt voor dit jaar, maar ook voor de toekomst. Ik heb geleerd dat ik niet goed omga met risico en beter opzoek kan gaan naar reductie hiervan. In het verlengde hiervan hebben wij besloten dat wij dit jaar maximaal gaan aflossen op de beleggingshypotheek. Bij onze verstrekker (Dynamic) mag dit tot 10% van de totale hypotheeksom. In ons geval is dit een bedrag van €11,500. 

Door het vrijgekomen geld uit de verkochte aandelen en een deeltje eigen inbreng hebben wij in de afgelopen twee maanden twee keer een grote aflossing gedaan. Hierdoor is de 10 procent heden al bereikt en hebben wij nu ongeveer 17 procent van de totale hypotheek afgelost. Hierdoor zijn de maandelijkse lasten verlaagd met ongeveer €56 euro en draagt dit bij aan de positieve cashflow die wij genereren uit het pand. 

Als laatst wil ik mijzelf dit jaar richten op een klein beetje extra aflossen op onze eigen woning. Zoals je op onderstaand plaatje kan zien hebben wij nog ongeveer 2,5% nodig om naar een gereduceerd rentetarief over te gaan van 1,35%. Het is misschien niet veel, maar alle kleine beetjes helpen en het geeft mij een prettig gevoel.



_______________________________________________

Dat was hem weer. Ik heb geen duidelijke planning of afspraak met mijzelf hoe vaak ik een blog schrijf. In principe wil ik juist minder bezig zijn met het geheel, meer automatiseren, daardoor minder risico lopen om uiteindelijk een beter rendement te generen. 

Verwacht dus geen dagelijks of wekelijkse posts van mijn kant. Zo eens in de zoveel tijd horen jullie weer van mij! 

Succes weer met je eigen persoonlijke financiële doelen en tot de volgende keer,

Wouter













Reacties