We zien eindelijk groene cijfers in de portfolio 👍

Het heeft even geduurd, maar ik zie eindelijk een positief resultaat in mijn portfolio. De afgelopen weken is de beurs flink herstelt wat zich ook heeft door vertaald naar mijn eigen portfolio. 

_________________________________



__________________________________

Is het een Bear Market Rally of een nieuwe Bull Market? Er zijn wisselende opinies onder experts, waarbij ik weer moet denken aan Morgen Housel en zijn uitspraak dat wij met z'n allen geen idee hebben wat er in de toekomst gaat gebeuren. Waar sommige experts hadden verwacht dat de bedrijfscijfers van het tweede kwartaal slechte zouden zijn, waren deze juist verassend positief (uitzonderingen daargelaten). Ook de outlook is bij de meeste kwaliteitsbedrijven gehandhaafd wat voor meer optimisme op de beurs heeft geleidt. Het is nu weer wachten op de volgende kwartaalcijfers, die natuurlijk (volgens experts) wederom slecht kunnen zijn; veroorzaak door alle bekende macro economische redenen van dit moment. Het spelletje begint dus opnieuw en we zullen het pas weer écht weten wanneer het voorbij is. In de tussentijd blijf ik maandelijks bijstorten volgens mijn beleggingsplan en probeer ik niet dagelijks naar de koersen te kijken (blijft moeilijk 😅).

Momenteel sta ik in mijn aandelenportefeuille 1,5% positief. Groene cijfers onderaan de streep heb ik al ongeveer één jaar niet meer gezien, dus dat voelt goed. Vanaf het moment dat ik ongeveer 90 procent van mijn totale aandelen portfolio heb verkocht (februari 2021) om ons beleggingspand te kopen, is het een hobbelige weg geweest tussen fouten maken, daarvan leren en mijn eigen beleggingsfilosofie ontwikkelen. In 2021 heb ik voornamelijk geëxperimenteerd waardoor ik het (veel) slechter heb gedaan dan de algemene markt. Toen ik begon met beleggen in 2019, leek het makkelijk want alles wat ik kocht werd binnen een aantal weken flink meer waard en voor ik het wist stond ik op 16 duizend euro winst. Ik was dus in de veronderstelling dat ik een master in beleggen was en het kunstje wel even opnieuw kon flikken. Niks is minder waar gebleken waardoor ik veel geleerd hebt. Dit hoop ik de aankomende jaren in de praktijk toe te kunnen passen. Je zal het bijna niet geloven, maar ik zal nog fouten maken, posities verkopen en nieuwe posities aankopen. Mijn leercurve is nog lang niet voorbij, de rode cijfers hopelijk wel...


Reacties

  1. Fijn dat je uit de rode cijfers bent! Een jaar is wel erg lang ja, knap dat je dat hebt uitgehouden.
    Fouten maken hoort erbij, zolang je er maar van leert. Zo zie je maar weer, dat je slimmer boven komt drijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat klopt! Het is best lastig geweest, maar na een tijdje raakte ik er wel aan gewend. Ik heb mijzelf voorgehouden dat het uiteindelijk goed zou komen en dat ik daarom gewoon structureel moest blijven inleggen. Dat is inmiddels wat je over leest. Het zijn natuurlijk ook bijzondere tijden, waardoor ik alles beter kon relativeren.

    Ik heb wel veel geleerd over mijn eigen handelen in combinatie met mijn eigen kijk op de wereld. Ondanks dat ik nog lang niet uitgeleerd ben, heb ik het een en ander hopelijk allemaal kunnen doorvoeren in mijn huidige beleggingsstrategie. Het is dus wel een hele waardevolle tijd geweest.

    Ondanks dat het jammer is dat sommige bedrijven weer hard zijn gestegen en de echte koopkansen weer iets minder zijn geworden, zie ik uiteindelijk liever groene cijfers.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten