De rente van onze verhuurhypotheek /update 04-08-2022

Toen wij in 2021 onze verhuurhypotheek afsloten was de afgesproken rente (veel) hoger dan de rente op ons eigen woonadres. Zoals mogelijk bekend werd dit in dezelfde periode ondertekent bij de notaris en ik weet nog dat ik toentertijd het verschil best groot vond: 1,5 versus 2,3 procent. Logisch, want banken rekenen een extra renteopslag (afhankelijk van aanbieder, maar gemiddeld 1,5 procent) wanneer je geld leent om in vastgoed te investeren.

Hoe hoog zou de rente op onze verhuurhypotheek nu zijn?
Wij hebben gekozen om de rente 10 jaar vast te zetten tegen een rente van 2,3 procent. Door middel van inbreng eigen vermogen is het gelukt om in de risicoklasse 60 tot 70 procent van de markwaarde te vallen. Indien wij nu, ongeveer 15 maanden later, hetzelfde traject ingegaan zouden zijn, dan zou de rente op 4,60% uitkomen. De rente op onze eigen woning zou uitkomen op 3,96% (20 jaar vast; risicoklasse t/m 65% bij Lloyds Bank).


Bron: dynamic

In plaats van €442 zouden wij dan ongeveer €650* per maand betalen!? 😮

Het is maar de vraag of dit voor ons rendabel zou zijn geweest. Het is sowieso nog maar afwachten op welke manier de nieuwe belastingregels omtrent het verhuren van vastgoed ons gaat raken. 

Ik ben benieuwd wat de cijfers over 2022 zeggen over de nieuwe afgesloten hypotheken door beleggers. Het kan toch niet anders dan dat dit (ook) flink zal teruglopen?
_________________________________________________________
* voor het gemak heb ik het rentedeel x2 gedaan gezien de rente is verdubbeld. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat dit 100 procent klopt haha. Wie kan het wel uitrekenen? Via de site: berekenhet krijg ik bedragen rond de €1200 euro😅.

_________________________________________________________

UPDATE 4 AUGUSTUS

Het lek is boven! Dankzij een reactie (bedankt daarvoor) ben ik erachter gekomen wat ik niet goed heb gedaan. De looptijd van de hypotheek is inderdaad 30 jaar en niet 10. Een nieuwe berekening laat het volgende zien:


Alsnog een flinke stijging, maar wel minder dan ik zelf even snel had gedaan. Wij zouden het bruto bedrag betalen omdat wij op deze lening geen recht hebben op hypotheekrente aftrek. Het is moeilijk in schatten wat ik op dat moment gedaan had, mogelijk had ik het allemaal voor mijzelf goedgepraat en alsnog gedaan, maar mijn eerste gedachten zegt van niet. Waarschijnlijk was de rekensom (lasten versus huuropbrengst) niet goed uitgevallen en werd het te duur. 

Naja het blijft allemaal achteraf praten. De rentevaste periode loop nog ongeveer 9 jaar. Er kan van alles gebeuren en momenteel lossen wij periodiek extra af. Ik denk dat het wel belangrijk om in het achterhoofd te houden wat er zal gebeuren indien de rentevaste periode begint af te lopen en wij te maken krijgen met een andere rente . Het totale hypotheekbedrag zal in de tussentijd wel lager zijn wat mogelijk weer voor een compenserende factor zal zorgen indien de nieuwe rente hoger is. Mijn inziens kan het geen kwaad om hier bewust van te zijn. 

Fijne ochtend / middag / avond / nacht! 👍



Reacties

  1. Het verschil in bedrag komt doordat je als looptijd 10 jaar hebt ingevuld. Dit is slechts de rentevaste periode, naar ik aanneem, en niet de looptijd van de hypotheek. De looptijd is 30 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh! Inderdaad! Thanks! Ik ga de blog een update geven👍.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten