Netflix - ben jij nog positief?

Mark Mahaney schrijft in zijn boek Nothing But Net dat 'the most important takeaway' van zijn boek het uitkijken naar 'dislocated high-quility opportunities' (DHQ) zijn (pagina 40). Deze kansen ontstaan wanneer hoog kwaliteitsaandelen door marktomstandigheden agressief naar beneden bewegen ter gevolg van algemene marktcorrecties (COVID-19), bedrijfsmisstappen, concrete management beslissingen die de korte termijn winsten doen verminderen of marktmisvattingen. 

Netflix - een voorbeeld uit het boek  (eigen samenvatting pagina 41 - 45)
Nog voor de COVID-19 pandemie was er een dramatische shift gaande in de video entertainment consumptie. Netflix als bedrijf (en als aandeel) was de grootste winnaar van deze omslag omdat de wereld steeds meer aan het streamen begon te raken. Consumenten wilde ten alle tijden en op elk device hun favoriete film of tv serie kunnen kijken, en dit tegen een redelijk goedkope prijs van 9 dollar per maand (4 grootte koffies bij Starbucks). In 2015 had het bedrijf nog 75 miljoen maandelijks betalende klanten waar dit in 2020 200 miljoen was.

Niet alleen het aantal maandelijkse gebruikers groeide, ook de prijs per individueel aandeel volgde gestaag: van 111 dollar naar 531 dollar (over 375%) in 5 jaar tijd. Maar met deze snelle groei kwamen ook twee snelle correcties: de eerste vond plaats in juni 2018, toen het aandeel met 44 procent omlaag kletterde. De twee correctie vond plaats in mei 2019, toen werd er 34 procent afgeschreven. De reden van deze flinke correctie? Het aantal verwachte nieuwe abonnees was lager dan de (hoge) verwachtingen van analisten; oftewel een sub miss. Analisten hadden namelijk verwacht dat het bedrijf met 1,2 miljoen abonnees zou groeien in de USA, maar dit waren er uiteindelijk maar 674 duizend. Ongeveer 50 procent minder groei op zijn belangrijks gegeven. In de internationale markten werden 4,5 miljoen abonnees toegevoegd in plaats van de 5 miljoen die verwacht werden. 

De verwachtingen waren hoog. Misschien wel te hoog. Netflix zijn omzetgroei (40 procent) en operationele marges (12 procent) waren niet veranderd veranderd, maar een sub miss is samen met de revenue growth nu eenmaal een van de meest belangrijke fundamentals.

Volgens het boek waren er 4 mogelijke oorzaken die ten grondslag aan de correctie van 2018 hebben gelegen:

1. er werd een wereld kampioenschap voetbal gespeeld in die tijd;
2. er werden geen grootte nieuwe serieus dat kwartaal uitgebracht;
3. het juni kwartaal is meestal de minst groeiende kwartaal door de zomer (COVID uitgezonderd);
4. het voorspellen van het aantal abonnees is een complexe en zeer moeilijke taak.

Kan je je voorstellen dat je de persoon bent die verantwoordelijk is voor het voorspellen van het aantal toegevoegde abonnees in 90 dagen over 150 landen. Je dient dan rekening te moeten houden met de economische omstandigheden van elk land, de algemene streaming adoptie, het weer en ga zo maar door. Het lijkt bijna onmogelijk om het bij het juiste eind te hebben.

Mahaney schrijft dat hij die persoon ontmoet heeft in mei 2018 tijdens een investors meeting in het hoofdkantoor in California. De persoon in kwestie gaf natuurlijk geen details prijs op welke manier deze inschatting gemaakt werd, maar zijn antwoorden waren dusdanig goed dat de hele groep met groot zelfvertrouwen de meeting verliet. Iedereen was overtuigd dat Netflix een goed proces had ontwikkeld om deze inschatting zo goed als mogelijk te maken. Wat bleek 60 dagen later? ze zaten er totaal naast! 

De correctie van mei 2019 had dezelfde oorzaak: een sub miss. En niet zomaar eentje, hij was gigantisch! Voor het eerst in 10 jaar was er een negatief nummer gerapporteerd (minus 130 duizend in de USA). De redenen waren vergelijkbaar als in 2018: minder content, zomerperikelen en de algemene complexiteit om het aantal goed in te schatten. Maar er speelde nog meer, want de prijzen waren verhoogd (van 8 naar 9 dollar voor het basic account) en de lancering van Disney Plus. 

Uiteindelijk is gebleken dat Netflix met succes zijn prijs verhoging heeft kunnen doorvoeren. Ook de komst van Disney Plus heeft er niet voor gezorgd dat er een blijvende negatieve impact is ontstaan. Netflix aandelen begonnen in September 2019 weer omhoog te bewegen op basis van een groeiende earnings per share (EPS) en sterker dan verwachten internationale groei. Vervolgens hielp de COVID-19 pandemie nog flink door in de maart en juni kwartalen een flink aantal nieuwe abonnees aan te trekken. 

De boodschap van dit stuk: zelfs de beste bedrijven (375% in 5 jaar tijd) kunnen zo af en toe flink in elkaar storten.

Mogelijk is de oorlog tussen Rusland en Oekraïne ook een goed voorbeeld van een algemene marktcorrectie in combinatie met een marktmisvatting en zijn er nu DHQ mogelijkheden. Indien het volgend kwartaal historisch slecht presteert door de tijd van het jaar, is een inschatting van minus 2 miljoen abonnees misschien zo slecht nog niet. Daarbij is er wel een grote naam recent uitgebracht (Stranger Things) die mogelijk voor nieuwe abonnees zullen zorgen.

Zoals bekend is het aandeel in de afgelopen bull markt tot ongekende hoogtes gestegen van ongeveer 700 dollar per stuk (oktober 2021). Niet alleen is de recente daling van 75% de grootste ooit (gebaseerd op cijfers uit het boek), ook is mogelijk de enorm 'luchtbel' uit het aandeel geperst. Toekomstige cijfers zullen inzicht geven over de verdere groeikansen van het bedrijf. Investeerders zijn er namelijk vanuit gegaan dat er een TAM van tenminste 600-700 miljoen zou bestaan. Nu Netflix mogelijk is blijven hangen op 220 miljoen, is er een hoop onzekerheid ontstaan of deze totale markt er überhaupt wel is. De groei in de USA lijkt tot een halt gekomen te zijn en in internationale markten is ook onzekerheid ontstaan. Netflix probeert zelf zijn TAM te vergrootte door te innoveren. Zo zetten ze in op het aanbieden van mobiele games en hebben inmiddels een aantal game makers overgenomen. Het streven is om aan het eind van het jaar 50 games (zonder extra kosten) aan te kunnen aanbieden. Daarnaast heeft het bedrijf aangegeven op zoek te gaan naar de mogelijkheden om een goedkoper maandelijks abonnement aan te bieden door het toevoegen van reclame (er zijn geruchten dat ze Roku willen kopen). Zoals bekend heeft het bedrijf onlangs zijn prijzen verhoogd en geeft het aan dit jaar nog een positieve cashstroom te hebben. 


Bron: theverge

As we speak is er een pilot gaande in Chili, Peru en Costa Rica om de mogelijkheden tot het stoppen van account sharing te onderzoeken (je gaat waarschijnlijk extra betalen) en snijdt het flink in de kosten door shows te cancelen en en personeel te ontslaan. Ook doet het bedrijf onderzoek naar het aanbieden van bijvoorbeeld live comedy.

Er gebeurd dus genoeg in Netflixland. Het zou mij niks verbazen als er nog iets met sport gaat komen, dat lijkt ook populair te worden in streamingdienstland. Zo heeft Apple tv+ onlangs aangekondigd op vrijdag live honkbal uit te gaan zenden, heeft Disney Plus een flinke stake in ESPN en zend VIAPLAY  naast de formule 1 ook (Engels/Duits) voetbal en darten uit. 

Misschien nemen ze CuriosityStream wel over? Die groeien ook elk jaar netjes door. 


Het is aan jezelf om te bepalen of je gelooft in de innovatiekracht van het bedrijf. Zoals je merkt heb ik dit vertrouwen, maar ik geloof dat er echt een lange adem moet zijn (en misschien ooit wat winst nemen indien hij weer tot een nieuwe ATH stijgt?). Met deze huidige prijzen ben ik van plan om rustig wat bij te kopen en het nog een aantal jaar te volgen. Het zal je dan ook niet verbazen dat ik in mei mijn positie heb verdubbeld (van 1 naar 2 hele aandelen 😆). 





Reacties