Maandupdate april 2022

Het voelt een beetje als mosterd na de maaltijd om hier een heel verhaal te houden over de huidige marktomstandigheden en waarom dat allemaal is. Waarschijnlijk ben je de woorden oorlog, inflatie en stijgende rente al tig keer tegengekomen de afgelopen weken. Vandaar dat ik dat deel gewoon even oversla en meteen doorga na het ontvangen dividend. 

Ontvangen dividend
Ook hier kan ik heel kort over zijn, ik heb namelijk zero euro ontvangen deze maand. Erg? Nee niet echt. Ik probeer mijzelf namelijk niet te focussen op dividend alleen. Natuurlijk is het leuk om maandelijks een stijgend dividend te ontvangen, maar belangrijker vindt ik de groei per jaar. Wanneer dit omlaag zou gaan, dan is het weer eens tijd om flink achter de oren te krabben wat er aan de hand is.

Mijn aankopen
Ondanks de dalende trend van de afgelopen maanden blijf ik stug doorgaan met kopen. Mijn beleggingshorizon is minimaal 20 jaar en tegen die tijd ziet de wereld er waarschijnlijk totaal anders uit. Er gebeurd genoeg. Hervorming box 3 zullen we moeten afwachten maar naar alle waarschijnlijkheid zal dit het rendement gaan drukken. 

- 2 stuks VHYL voor €58,441 per stuk
- 5 stuks VWRL voor €103,50 per stuk
- 7 stuks Starbucks voor €75,66 per stuk

Starbucks
Ik heb deze koffiegigant al een aantal maanden in het vizier gehad omdat ik verwacht dat dit een goede toevoeging aan mijn portfolio is. Met de recente daling van 35% tussen juli 2021 - maart 2022 werd het aandeel interessant en kwam hij op mijn watchlist. 

Na de eerder genoemde daling van ongeveer 35% is het aandeel nog eens met 9 procent gedaald (lees hieronder). Voor mij een mooi koopmoment om een positie in te nemen.

Momenteel ondervindt het bedrijf een aantal problemen waaronder problemen met dichte winkels door strenge lockdowns in China. Momenteel levert dezelfde winkel ongeveer 23% minder verkopen op ten aanzien van het vorige kwartaal. Ook zijn er een hoop ontevreden medewerkers die zich hebben verbonden en samen ten strijde trekken voor een beter uurloon, meer werkuren en betere werkomstandigheden. Dan zijn er natuurlijk ook de stijgende kosten door leveringsproblemen en de hoge inflatie. De problemen in China zijn waarschijnlijk moeilijk op te lossen omdat dit erg beïnvloed wordt door de regels in het land. er wordt dan ook verwacht dat er in het volgend kwartaal meer problemen vanuit die regio gerapporteerd wordt. Als reactie op de ontevreden medewerkers heeft de (oud) CEO (en oprichter) Howard Schultz het aandeleninkoop programma tot nader order stop gezet (-6% reactie) om eens goed naar zijn medewerkers te luisteren en waar nodig verbeteringen aan te brengen. Als reactie op de stijgende inflatie heeft het bedrijf zijn prijzen met gemiddeld 1% verhoogd, wat een goed teken is. De mogelijkheid om dit te kunnen doen (pricing power) als bedrijf is belangrijk omdat je op deze manier de stijgende kosten kan doorberekenen naar de klant zodat die zo min mogelijk ten kosten gaat van de gemaakte winst. Natuurlijk moet je dit wel op een manier doen dat je de klant niet afschrikt. Een ander bekend bedrijf met een gigantische pricing power is Apple.

De cijfers van het laatste kwartaal waren beter dan analisten hadden verwacht. Als reactie steeg de prijs per aandeel met 5-6%, maar ondertussen zakt hij netjes mee met de rest van de markt. Rekening houdend dat de aandelen in de toekomst weer netjes teruggekocht zullen worden, de huidige problemen zullen stabiliseren dan wel opgelost worden in de (nabije) toekomst en de grootte van het bedrijf, vindt ik dit een mooie toevoeging aan mijn portfolio. De gemiddeld 5 jaars dividendgroei van ongeveer 15% en de diversificatie ten aanzien van mijn andere individuele aandelen is mooi meegenomen.

Als laatst is nog interessant om te vermelden dat Starbucks het idee van 'gratis' geld geniet door middel van zijn Starbucks Card. Op deze manier kan het bedrijf een bedrag van ongeveer 1,5 miljard rentevrij van de klant lenen in ruil voor koffie in de toekomst. Dit geld kan vervolgens weer geïnvesteerd worden in bijvoorbeeld het openen van nieuwe locaties (313 in het afgelopen kwartaal).

Hoe was jullie maand?




Reacties

  1. Goede toevoeging van Starbux. Ik heb ze laatst ook bijgekocht. Het daalt nu allemaal, uiteindelijk komt alkes weer goed. Komende maanden blijf ik iedere week wat bijkopen op ETF's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje! Koop je elke week een andere bij in verband met de transactiekosten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarschijnlijk zou ik daar beter naar moeten kijken ja, maar doe ik niet heel nauwkeurig. Met de huidige oplevingen ga ik misschien weer terug naar mijn "saaie" maandelijkse inleg.

      Verwijderen

Een reactie posten