Maandupdate november 2021

Tja.. je blijft leren..

Sommige zullen zo langzaamaan wel gek van mijn veranderingen worden, maar ik doe telkens nieuwe inzichten op en voer wijzigingen door met een voor mij goede reden.

Door veel naar podcasts op de fiets naar werk te luisteren, boeken over beleggen te lezen en informatie op te zoeken via het internet, heb ik het idee dat ik steeds meer leer. Er is veel informatie beschikbaar en met sommige argumenten of beweegredenen ben je het (direct) eens en met andere weer niet. Ik denk door verschillende argumenten, meningen of bepaalde overwegingen te beluisteren je uiteindelijk je eigen mening gaat vormen. Ik spiegel namelijk (on) bewust alles wat ik hoor naast mijn eigen handelen en geef mijzelf daardoor de kans om te reflecteren op onder andere je eigen gedrag. Vervolgens probeer ik het nieuw geleerde uit en merk snel genoeg het verschil tussen de theorie en de praktijk 😛.

Wat goed klinkt in de theorie zou ik de praktijk totaal niet bij je kunnen passen om je er emotioneel niet goed op reageert. Dat klinkt heftiger dan het is, want ik ervaar het meer als een onrustig gevoel wat je over het algemeen niet meer kwijtraakt en je er dus iets mee moet. De kunst is vervolgens om erachter te komen waardoor dit komt en op welke manier je het kan oplossen. Zo lijk je constant in een vicieuze cirkel te zitten waarin je hopelijk in een stijgende lijn leert en waarbij je met vallen en opstaan vanzelf de nieuwe Warren Buffet wordt.

Bron: ictinstitute

Nou goed.. genoeg gedragspsychologie met Wouter, laten we het over aandelen gaan hebben.


In het verlengde van bovenstaand heb ik mijn posities in Verizon, Unilever en Walgreens verkocht. Ik heb deze gekocht omdat ze voor stabiele resultaten zouden zorgen. Toch denk ik dat ik tenminste dezelfde rendementen kan bereiken door het geld in een high yield ETF te stoppen, zonder dat ik de individuele bedrijven moet blijven volgen.

De passiviteit is wat mij betreft het grote voordeel in combinatie met de brede spreiding zonder aankoopkosten via de kernselectie bij DEGIRO.

Om verder te herbalanceren heb ik een deel van mijn crypto's verkocht toen de Bitcoin rond de 57.000 euro stond (begin november). Hierdoor is mijn totale vermogen in crypto van 15 naar 9 procent gegaan. Ter vergelijking: op het moment van schrijven staat hij rond de 43.000 euro. Achteraf een goede actie geweest dus. Het vrijgekomen bedrag heb ik in aandelen gestopt.


Aankopen
Ik ga mijn aankopen in verschillende andere posts beschrijven. Het kost namelijk best wel wat tijd om dit goed te doen. Die tijd heb ik vandaag niet want de kwalificatie van de Formule 1 is begonnen 😁.

Wat ik wel kan schrijven is dat ik 3x VWRL en 10c VHYL hebt gekocht.


Ontvangen dividend
In deze nieuwe strategie is het wat mij betreft geen doel opzich om ervoor te zorgen dat elke maand het dividend stijgt. VWRL en VHYL betalen beide per kwartaal uit, waardoor de focus meer op de jaarlijkse stijging zal komen te liggen. Uiteraard zal ik het nog wel elke maand even opsommen gewoon omdat het leuk is.

  1. Verizon: €9,38
  2. Apple: €0,81
  3. Abbvie: €9,75

Totaal: €19,94


Hoe was jullie maand?

Reacties