Maandupdate juni 2021

Ik moet eerlijk bekennen: juni is weer z'n maand geweest dat ik eventjes een klein beetje van het pad ben af gewandeld. De reden heeft voornamelijk te maken met fear of missing out (fomo), niet kritisch genoeg gekeken en te veel willen speculeren voor mogelijk snelle winsten op korte termijn.


Daarom onderstaand reflectieverslag geschreven met een leestijd van ongeveer 10 minuten zodat jullie kunnen leren van mijn 'fouten' 🤨.

Zoals je kan zien zijn de groeiaandelen met 51% zwaar oververtegenwoordigd zijn en is mijn portfolio daarom behoorlijk schreef gegroeid en ver uit verhouding van mijn gewenste verdeling.

Hoe is dit nu zo gekomen?

Ik neem jullie mee terug naar mijn afgelopen maand..


Reden nummer 1
Het begin is goed: twee van mijn groeiaandelen zijn in juni flink in waarde toegenomen 😁. Zoals je op onderstaande foto's kan zien is NIO ongeveer 25% meer waard geworden en Virgin Galactic ongeveer 50%. Laatst genoemde heeft alles te maken met het goede nieuws van de afgelopen paar weken en de populariteit van het aandeel onder beleggers.

Nio blijft het mijn inziens ook goed doen en produceren steeds meer auto's. De emigratie naar Noorwegen lijkt goed te verlopen en in September zouden de eerste auto's daar geleverd moeten worden.

Ik blijf het bedrijf volgen en voeg waarschijnlijk volgende maand nog een keer 10 aandelen toe. Dan heb ik in totaal 50 aandelen, waar ik het even bij laat.


Reden nummer 2
En dan volgt reden nummer 2: die is vaak als bij films minder dan deel 1. Hier begint ook de reflectie en de vraag: wat is precies de achterliggende gedachte geweest?!

Na een tijd nadenken ben ik er achter gekomen:

Ik heb geprobeerd terug te kijken waarom ik dit gedaan heb en eigenlijk kom ik tot de conclusie dat 3 van de 4 bovenstaande aandelen (of ETF's) op dit moment in mijn leven niet voldoen bij mijn beleggingsfilosofie en daaruit voortvloeiende strategie; welke gericht is op koers- of dividendgroei of een combinatie van beide.

Om bovenstaande reden heb ik daarom onderstaande verkocht:

  1. 25 stuk STAG industrial Inc (ticker: STAG)
  2. 10 stuks Main Street Capital Corp (ticker: MAIN)
  3. 20 stuks VanEck Vectors Ms Developed Markets Dividend Lead (ticker: TDIV)
  4. 5 stuks VanEck Vectors VideoGaming&eSports UCITS ETF USD A (ticker: ESPO)

En ja.. dat zijn al mijn posities😨. ESPO is weer een foutje in het foutje, maar daar kom ik later op terug.


  • Main Street Capital Corp (ticker: MAIN)
  • Ik kwam daardoor tot de realisatie dat ik mijzelf te veel heb laten beïnvloeden door enerzijds de high dividend yield (5.93%) en anderzijds de maandelijkse dividend uitkeringen. Maandelijkse dividend betalingen vindt ik namelijk leuker dan per kwartaal. Echter zit er weinig groei in zowel de koers als in het dividend en past het aandeel momenteel niet bij mijn strategie.

  • VanEck Vectors Ms Developed Markets Dividend Lead (ticker: TDIV)
  • Een beetje hetzelfde verhaal als hierboven. Er lijkt weinig groei in de koers te zitten. Het dividend percentage is met 3,76% wel netjes.


    Daarom schrijf ik een high dividend ETF niet helemaal af. Het kan een goede toevoeging zijn op een bestaand portfolio en mogelijk op een later moment in mijn leven een goed rendement opleveren. Echter ben ik recentelijk op een dividend aristocrats ETF gestuit die meer bij mijn doelen lijkt te passen en daarom mijn interesse heeft gewekt.

    Dit is um:


    Zoals je in bovenstaande plaatje kan zien zit er zowel groei in de koers als in het dividend, immers daar staat een aristocraat om bekend.


    Daarbij zit dit aandeel ook in de kernselectie van DEGIRO, waardoor deze maandelijks gratis te verhandelen is. Het klikt als een passende ETF, maar ik wil eerst goed vergelijkend onderzoek doen voordat ik toch weer te snel een beslissing maak.


    Ik heb deze toentertijd gekocht omdat het een maandelijkse betaler is, waar ik goede dingen over gelezen heb en als vervanging voor Reality Income (ticker: O). Ook wilde ik jullie 'iets bieden':Volgens Seeking Alpha is er sprake van 2 jaar dividendgroei, maar is deze sinds 2013 met maar 12 dollarcent toegenomen.

    Toch moet dat 'iets bieden' dan maar op een andere manier. Ik beleg in eerste instantie voor mijzelf en niet voor iemand anders. Ik heb wel een mooie winst gemaakt sinds februari 2021, dus die neem ik mooi mee 😁.

    Dit is gewoon een fout geweest. Ik geloof nog steeds in de sector en ben dan ook van plan om deze in juli weer terug te kopen. De reden dat ik deze verkocht lees je in reden nummer 3.


    Reden nummer 3

    Reden nummer 3.1
    Curiosity stream is in juni in de Russel 3000 index toegevoegd. Vrij vertaald volgt de index de aandelenprijs van de 3000 grootste en publiekelijk verhandelbare bedrijven in Amerika en geeft een ranking op basis van market cap (bron).

    Mooi nieuws wat mogelijk een snelle stijging in de koers zou kunnen betekenen: fondsen moesten zich inkopen. Vervolgens slaat de fomo toe op basis van dit artikel en koop je 40 aandelen. Ik sta nog steeds achter deze keus, alleen heeft de koop natuurlijk wel bijgedragen aan de scheve verhouding.

    Reden nummer 3.2
    Al een tijd houdt ik mijn oren en ogen open voor een aandeel die zich bezighoudt met vleesvervangers. Ik heb al een keer Beyond Meat in mijn portfolio gehad, maar die heb ik niet lang vastgehouden.

    Toch blijf ik geloven dat het eten van plantaardig voedsel een trend is die in de toekomst steeds groter zal worden. Ik geloof in de groei die de sector te bieden heeft en hoor steeds meer om mij heen dat mensen bewust voor deze artikelen kiezen. Tel daarbij de toenemende tv reclames, steeds ruimer keuze in het schap en milieu overwegingen bij op en voila: het past binnen mijn beleggingsfilosofie.

    Ik heb daarom aandelen in The Tattooed chef gekocht omdat de verwachting is dat dit bedrijf nog flink kan gaan groeien.

    Meest recente kwartaalcijfers:

    Er is nog veel meer te typen over dit aandeel, maar dat schuif ik even door naar een volgende keer. Er is namelijk nog meer te vertellen..


    Na regen komt zonneschijn, zo ook in mijn portfolio. Jullie hebben gemerkt dat ik nogal wat groeiaandelen heb gekocht met alle risico's van dien. Dat moet écht anders in de aankomende maanden. Ik moet ervoor zorgen dat er meer stabiliteit komt. Vandaar dat ik 14 aandelen Unilever heb toegevoegd. Helemaal in het verlengde van vegetarisch eten, want onderstaand merk zit in hun portefeuille 👌.

    Een mooi bedrijf met een zeer ruim assortiment en een groeiend dividend

    Het plan

    Het plan is dus om meer te kiezen voor stabiele (groeiende) bedrijven die een groeiend dividend beleid hanteren. Ik moet eerst het fundament van de portfolio sterker maken. De yield hoeft helemaal niet hoog te zijn (denk bijvoorbeeld aan ASML: combinatie koersgroei, dividend en terugkopen eigen aandelen). Ik verwacht dat de focus meer zal liggen op bedrijven in euro's op de Amsterdamse beurs, bijvoorbeeld in combinatie met het maandelijks kopen van de verschillende ETF's.

    Owja en minder transacties uitvoeren, meer geduld hebben en minder last van fomo ontwikkelen.

    Maar dat volgt allemaal in een volgende update 😨.


    Zo dat was het! ik hoop dat jullie mijn openheid kunnen waarderen. Ik heb alles zo eerlijk mogelijk opgeschreven. En zo blijkt maar weer, ik ben zeker geen expert en ook nog steeds opzoek naar wat precies bij mij past. Het is heel makkelijk om grenzen over te gaan en te handelen uit emotie.


    Addendum de volgende dag
    Ik ben helemaal vergeten om de overige aankopen en het ontvangen dividend op te schrijven 😅.

    Daarom volgt hieronder een samenvatting:


    Verkocht

    • 25 stuk STAG industrial Inc (ticker: STAG)
    • 10 stuks Main Street Capital Corp (ticker: MAIN
    • 20 stuks VanEck Vectors Ms Developed Markets Dividend Lead (ticker: TDIV)
    • 5 stuks VanEck Vectors VideoGaming&eSports UCITS ETF USD A (ticker: ESPO)

    Gekocht

    • 40 stuks CuriosityStream (ticker CURI)
    • 3 stuks Vanguard all World ETF (ticker: VWRL)
    • 10 Ishares China ETF (Ticker: ICHN)
    • 25 Tattooed Chef (Ticker: TTCF)
    • 10 NIO inc (ticker: NIO)
    • 14 Unilever PLC (Ticker: UNA)

    Ontvangen dividend

    • STAG: €2,40
    • MAIN: €1,64
    • TDIV: €7,60
    • DEC: €32,65
    • VWRL: €3,43

    Totaal: €47,72

    Reacties