Maandupdate april 2021

Zo heu, dat was mij weer een maand. Geen maand waarin ik heel actief met beleggen bezig ben geweest, wel een waarin er bijna non stop geklust werd aan ons hoofdverblijf en ons beleggingspand. Wij hebben sinds vorig weekend een klusrally afgesloten die is begonnen op 9 april en is geëindigd op 2 mei. Iedereen kent het waarschijnlijk wel: je bent er de hele dag mee bezig; zowel lichamelijk als geestelijk. Er zitten goede als slechte dagen tussen en achteraf vertel je jezelf weer dat alle moeite het allemaal waard is geweest. Beide klussen zijn zo goed als afgerond op kleine dingentjes na 😁!


Wat is wel heb gemerkt deze maand is dat ik weinig met beleggen ben bezig geweest. Ik maakte er simpelweg geen tijd voor vrij. Hierbij was het voor mij prettig dat ik de afgelopen twee maanden voornamelijk ETF's heb gekocht en dus ook niet echt 'opzoek' ben naar 'koopjes'. Ik weet al wat ik wil kopen en wanneer. No stress. Wat mij betreft weer een besefmoment waarom beleggen in ETF's zo fijn is. Ik heb daarom mijn portfolio verdeling iets aangepast en ben tot het besef gekomen dat ik procentueel meer ETF's wil toevoegen aan mijn portfolio omdat het zo lekker passief is. Dit hoeven niet alleen meer wereld gespreide fondsen te zijn, maar kunnen ook interessante sectoren of landen zijn.

Daarom heb ik een Watchlist gemaakt

  1. ISHSIV-DIGITAL SECURITY UC.ETF (ticker: LOCK)
  2. ISHSII-GL.CLEAN ENERGY U.ETF (ticker: IQQH)
  3. VANECK ETFS-V.V.VID.GAM.+ESPTS (ticker: ESPO)
  4. ISHARES CHINA U A (ticker: ICHN)

Mijn aankopen

Deze maand maar 1 stuk VWRL gekocht omdat ik een nieuwe positie heb ingenomen: 30 stuks iShares MSCI China UCITS ETF USD Acc (ticker: ICHN). Hiermee wordt mijn exposure in China vergroot gezien zij toch bezig zijn met de totale wereld dominantie (😅). Daarbij belegd VWRL voor 'maar' 4,7% in China en dat vindt ik wat weinig. Bedrijven zoals Tencent, Alibaba en Baidu zijn bekende bedrijven die ik interessant vindt. Echter heb ik niet genoeg kennis, noch het geld, om individueel in één van deze bedrijven te willen én te kunnen beleggen. Voor mij is het daarom perfect dat er een fonds bestaat waar ik van ze allemaal kan bezitten en die daarbij ook nog 705 andere bedrijven volgt.

Andere voordelen van deze ETF is dat hij recentelijk toegevoegd is in de kernselectie van DEGIRO (waardoor geen transactiekosten), een blootstelling van ongeveer 85% van de totale Chinese markt bedraagt, de Total Expense ratio 0,40% (jaarlijkse kosten, ter vergelijking: VWRL bedraagt 0,22%) is, de aandelen fysiek aangehouden worden en het fonds ook belegd in middelgrote bedrijven (meer kans op rendement?).


Voor meer informatie verwijs ik ook graag door naar andere blogposts of naar Youtube. Hierbij wel zeggende dat dit uiteraard geen advies is en je altijd zelf je onderzoek moet doen.


Dividendinkomsten

  1. Ik heb €2,14 ontvangen van STAG Industrial 😶

Hoe was jullie maand?

Reacties